Μήπως η ανάδειξη της
ελληνορθόδοξης παράδοσης σε κεντρική
υπήρξε προϊόν εθνικής αλλοτρίωσης
του αρχαίου Ελληνισμού ;
Επιβλήθηκε δηλαδή,
<<εκ των άνω>> στο Βυζάντιο, ως
<<κυρίαρχη>> παράδοση και με την
πάροδο του χρόνου <<εκθρόνισε>>
την αρχαιοελληνική από την <<κεντρική>>
της θέση, για να γίνει η ίδια κεντρική,
όπως είναι η κρατούσα εδώ και δύο αιώνες
εν Ελλάδι πεποίθηση;
Όχι διότι:
Πρώτον. Η ελληνοπαγανιστική
παράδοση, την παιδεία της οποίας ήλεγχε
η ελληνορθόδοξη παράδοση κατά τη διάρκεια
της βυζαντινής περιόδου, δεν συνέπιπτε
με την αρχαιοελληνική κεντρική παράδοση.
Μετά την άνοδο του σοφιστικού
σχετικισμού-μηδενισμού στον ελληνικό
χώρο, τον 4ο π.Χ. αιώνα, και την πυροδοτηθείσα
αποσυνθετική διαδικασία, η κεντρική
αρχαιοελληνική παράδοση διασπάστηκε
σε δύο αποκλίνοντα ρεύματα. Το ένα
εξέφραζε τον συντηρητικό παραδοσιακό
Ελληνισμό (Όμηρος, Τραγικοί, αντισοφιστική
φιλοσοφία). Το άλλο εξέφραζε τον ετερόκλητο
παρακμιακό Ελληνισμό, τον <<ασύνθετο>>
(κατά Ζαμπέλιο), ο οποίος περιελάμβανε
το σοφιστικό, σχετικιστικό, μηδενιστικό
ρεύμα και τον ημί-εξανατολισμένο ελληνικό
παγανισμό.
Δεύτερον. Η ελληνορθόδοξη
παράδοση δεν ήταν <<εισαγόμενη>>.
Προκειμένου περί εθνικής παράδοσης,
δηλαδή εγγεγραμμένης στο εσωτερικό
ενός εθνικού σχηματισμού, ο όρος
<<εισαγόμενη>> έχει καθορισμένο
νόημα. Δεν νοείται παράδοση σε <<ελεύθερη>>
κατάσταση, σε κάποιο εθνογραφικό
<<κενό>>. Θα μπορούσε να υποθέσει
κανείς, όπως κάνουν άλλωστε οι νεοπαγανιστές
μας, ότι η ορθόδοξη παράδοση ήταν μία
από τις παραδόσεις του εβραϊκού έθνους
και <<εξήχθη>> απ' αυτό για να
<<εισαχθεί>> σε μας και να μας
<<εξιουδαΐσει>>. Αλλά αυτό δεν
ανταποκρίνεται στα ιστορικά δεδομένα,
παρότι την ανάπτυξη του Χριστιανισμού
στον ελληνικό κόσμο την συνοδεύει,
όντως, η ανάπτυξη νομοκανονιστικού
κελύφους ιουδαϊκού τύπου, φυσιολογικώς
αναποφεύκτου άλλωστε. Ο Χριστός και η
Εκκλησία του ήταν εξ αρχής και εξακολούθησαν
να είναι βδέλυγμα για το εβραϊκό
έθνος. Κάτι το απολύτως ξένο, μυσαρό και
απόβλητο. Ούτε κανενός άλλου έθνους
ήταν βέβαια εθνική παράδοση-συνιστώσα,
πριν τον συναντήσουμε στον ελληνικό
εθνικό χώρο. Κατά συνέπεια, δεν πρέπει
να παραγνωρίζουμε στους συλλογισμούς
μας το αναμφισβήτητο αυτό δεδομένο, ότι
δηλαδή η ελληνορθόδοξη παράδοση
αναπτύχθηκε εξ αρχής στους κόλπους του
Ελληνισμού.
Τρίτον. Ήδη από την
εποχή του αποστόλου Παύλου (5 ή 15 έως το
66 ή 68 μ.Χ.), πριν δηλαδή υπάρξει το Βυζάντιο,
ο Χριστιανισμός συναντάται με τον
παραδοσιακό αντισοφιστικό Ελληνισμό.
<<Θα σε ακούσουμε μία άλλη φορά>>
είπαν στον Παύλο οι στωικοί ακροατές
του στην Πνύκα, όταν τους μιλούσε για
τον <<άγνωστο Θεό>>. Και βέβαια τον
<<ξανάκουσαν>>. Τότε ήταν που άρχισε
να συγκροτείται στους κόλπους του
Ελληνισμού η τριλεκτική συμμαχία, για
την οποία κάνει λόγο ο Σπ. Ζαμπέλιος,
ανάμεσα στην πρωτοχριστιανική Εκκλησία
και στην κλασσική ελληνική παράδοση
εναντίον του <<ασύνθετου>>
Ελληνισμού. Ο κοινός αγώνας εναντίον
του γνωστικισμού και η αντίσταση στην
καισαρολατρία (ρωμαϊκοί διωγμοί) την
εδραίωσαν και την χαλύβδωσαν. Και ακριβώς
από την νικηφόρα αυτή συμμαχία είναι
που γεννήθηκε η ελληνορθόδοξη παράδοση
ως κεντρική παράδοση του προβυζαντινού
Ελληνισμού. Αν δεν είχε γίνει κεντρική
παράδοση στην Αυτοκρατορία ήδη από την
εποχή του Διοκλητιανού (244-313), δεν θα
μπορούσε να δώσει στον Κωνσταντίνο
(272-337) το <<εν τούτω νίκα>>. Η Ρώμη,
την ανάγκην φιλοτιμίαν ποιούμενη,
αναγνώρισε ως ηγετική μια παράδοση η
οποία είχε αποδείξει στην πράξη ότι
είναι ήδη <<κεντρική>>. Ότι, δηλαδή
η νοηματοδοτική ισχύς της ήταν μακράν
η υπέρτερη των ομολόγων της. Θα
παραμείνει δε ηγετική και κεντρική στο
ελληνικό σύστημα πατρίδος ως τον δέκατο
ένατο αιώνα , όταν θα παραδώσει τα ηνία
στη νεωτερική παράδοση, χωρίς να πάψει
εξ αυτού του λόγου να είναι κεντρική.
Πόρισμα:
Η ελληνορθόδοξη παράδοση, ως κεντρική
μεταφυσική παράδοση του Ελληνισμού,
αποτελεί ενδογενή μετάλλαξη της
αρχαιοελληνικής μεταφυσικής παράδοσης.
Η μετάλλαξη αφορά βέβαια μόνο το σκέλος
του Θυσιαστηρίου. Στο σκέλος της Σχολής
και του Πολιτικού τα πράγματα παρέμειναν
όπως και πριν. Τα Κοινά και η Κοσμόπολη
λειτουργούσαν σύμφωνα με την προβυζαντινή
Σχολική και Δικαιοπολιτική παράδοση.
Θεόδωρος Ι.
Ζιάκας
* Το κείμενο
έχει παρθεί από το βιβλίο: Πατριδεγωφάγος,
η νόσος της πόλεως, ο κανονικός τίτλος
του κειμένου είναι “Κεντρική παράδοση
και εθνική αλλοτρίωση” και βρίσκεται
στη σελίδα 84.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου